Al principi, la professora ens va demanar que definissim després de llegir un text de TUSON, J. (1984). Lingüística. Barcelona: Barcanova (p.45-50), els conceptes de llengua i de llenguatge. A continuació us mostro la definició que en vaig extreure després d'haver llegit el text:
LLENGUATGE I LLENGUA
Llenguatge: Instrument de comunicació, medi d'expressió que és diferent del que posseeixen els primats més desenvolupats. Amb el llenguatge reduim i ordenem les percepcions de l'entorn. Alhora, també és un element bàsic en la constitució del pensament i indispensable per a la memòria. A més a més, el llenguatge també ens permet l'autoexpressió, el diàleg amb nosaltres mateixos.
Llengua: La llengua fa referència a l'idioma, que és el sistema que una comunitat humana utilitza per a desenvolupar la comunicació.
Després d'aquesta activitat, vam estar treballant a classe el que eren la llengua i el llenguatge.
El llenguatge es divideix en quatre elements que ajuden a definir-lo:
-El llenguatge i l'organització de l'entorn: classificació de l'entorn. Significa identificar què és cada cosa i anar omplint calaixos que són els mateixos per a tothom i gràcies als quals ens podem entendre.
-El llenguatge i el pensament: quan pensem parlem i quan parlem pensem. El parlar és un reflex del que pensem.
-El llenguatge i la memòria: gràcies al llenguatge podem elaborar la nostra història, es relacionen, d'aquesta manera, els fets.
-El llenguatge i l'autoexpressió: es tracta del diàleg intern, amb tu mateix. Ens serveix per a créixer com a persones.
També vam parlar sobre el llenguatge com a facultat humana. Vam dir que és un do universal dels humans, que aquesta facultat fa possible l'aprenentatge lingüístic, que marca els límits dels tipus de llengües que es poden adquirir i que es concreta en una "llengua".
Com a conclusió podem extreure que el llenguatge és el que ens defineix com a espècie humana i el que ens diferència de les altres espècies. És una facultat amb la qual naixem, és genètic.
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
Un dels altres temes que vam tracta a classe de COED va ser la competència comunicativa.
Podem definir-la de la següent manera: "Allò que un parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en contextos culturalment significants."
Els diferents tipus que formen la competència comunicativa són els següents:
-Competència lingüística/gramatical, la qual fa referència al domini del codi lingüístic.
-Competència sociolingüística, que fa referència a les regles socioculturals d'ús i està relacionada amb els elements adequats per a cada situació (dialectes i registres).
-Competència discursiva, que fa referència a la combinació de formes gramaticals i significats per aconseguir un text coherent i cohesionat en qualsevol gènere.
-Competència estratègica, la qual es refereix a les estratègies de comunicació verbal i no verbal.
A partir d'haver treballat la competència comunicativa a classe, vam arribar a la conclusió que un bon comunicador s'assegura que el seu text tindrà cohesió, que un bon comunicado sap estructurar el discurs, tenint el compte l'atenció del públic, que sap interpretat el context i sap gestionar el discurs segons el context, etc.
BON COMUNICADOR
Abans d'això, a classe també havíem fet una activitat que consistia en triar una persona que per a nosaltres fos un bon comunicador i dir quines eren les coses que ens ho feien pensar. Després d'haver posat en comú a la classe les persones triades per cadascú, vam arribar a una sèrie de característiques necessàries per a que una persona fos considerada bon comunicador. Algunes de les característiques són:
-Claredat a l'hora d'expressar-se, directe al dir les coses, entenedor i ràpid, ús d'un vocabulari adequat, domini de la llengua, saber captar l'atenció del públic, seguretat, ús de xarxes socials, ús d'exemples, humor, coneixement sobre el tema que es tracta, i moltes altres.
Les característiques d'un comunicador són molt àmplies, però no són tancades, depenen molt del públic. No hi ha un discurs correcte o no correcte, sinó que hi ha discursos adequats i de diferents graus d'eficàcia. El canal a través del qual s'envia la informació també té molt a veure.
A arrel d'haver tractat el tema del bon comunicador, ens van posar un vídeo, creieu que és un bon comunicador?
A classe, després d'haver vist aquest vídeo, vam considerar que sí que és un bon comunicador i alguns dels aspectes que vam destacar van ser: l'humor, l'ús d'exemples, fer preguntes per a mantenir al públic atent, té un discurs molt estructurat, bona posició del cos, vocalització, fluidesa, domini ric de la llengua, ús de dades empíriques per donar credibilitat, etc.
Haver treballat tots aquests temes a classe m'ha ajudat molt a adonar-me de la importància de la llengua i de la comunicació, i també he après molts aspectes que m'ajudaran a ser una bona professora en un futur.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada