Charles Crook, professor de l'escola d'educació de la universitat de Nottingham, va definir en el seu llibre "Ordenadores i aprendizaje colaborativo" una manera de conceptualitzar l'aprenentatge amb l'ordinador fomentada amb metàfores. A través d'aquestes metàfores s'explica com la tecnologia ens pot ensenyar o com ens pot ajudar a aprendre en funció del paper que ha de jugar l'ordinador.
Aquestes metàfores són:
La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
A continuació us explicaré en què consisteixen aquestes metàfores i us posaré algunes pàgines d'exemple perquè hi pogueu entrar.
La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
L'ordinador fa el paper de mestre, ens ensenya i ens avalua.
Alguns exemples de l'ordinador com a tutor són: Entrena't per llegir i JClic.
La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
És una visió de l'ús educatiu de l'ordinador centrat en l'alumne. És ell qui controla a l'ordinador i no a l'inrevés, qui "ensenya", donant instruccions a l'ordinador per indicar-li les tasques que ha de fer.
Un exemple d'aquest tipus de programa és Scratch.
La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
Permeten un aprenentatge per descoberta. Són sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous.
Aprenem experimentant i deduint, l'ordinador no ens ensenya ni l'ensenyem nosaltres a ell. El programa no aprèn, només demostra les coses.
Dos exemples d'ordinador com a simulador són Doctora xinxeta i Crayon Physics.
La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
L'ordinador es pot veure com una caixa d'eines per diversos factors:
- Té múltiples funcions
- Hi ha coses que només es poden fer amb ordinador i que sense ell seria impossible fer-les.
- Pots veure en el moment què està passant a l'altra banda del món amb una càmera, pots comprovar-ho a https://www.foursquare.com
- Pots saber què estan fent la resta de companys quan no estàs amb ells.
- Es pot esborrar un text, cosa que a mà no es pot fer.
- Abans no es podia compartir un text i escriure tots a la vegada.
- Ens permet fer les coses més ràpid.
- Ens dóna la possibilitat de comprar des de casa i de vendre on-line també des de casa.
Segons Jordi Vivancos, considerar l'ordinador només com una eina o una caixa d'eines ens limita, no ens deixa veure les enormes possibilitats que té l'ordinador en els entorns educatius.
Clicant aquí, podeu veure què més opina Jordi Vivancos.
I ara, per acabar, us mostraré altres programes i pàgines web que utilitzen l'ordinador fent referència a les metàfores esmentades anteriorment.
En això consistia l'activitat de classe.
Metàfores de l'ordinador
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada